Saturday 28 February 2015

THE GOLDFINCH, DONNA TARTT/„ЩИГЛЕЦЪТ”, ДОНА ТАРТ

Това е със сигурност една от книгите, които съм чела най-дълго – повече от месец. Не само заради почти 800-те страници и не защото не ми e била интересна, напротив. Някакси ти оставя усещането още от самото начало, че няма закъде да бързаш, че ти предстои да изживееш един цял живот с този герой, че той ще пораства пред очите ти, ще пътува от единия бряг до другия бряг и ще се връща, ще сменя континенти, за да търси това, което никога не му е принадлежало, но с което е изживял живота си и заради което вероятно се е спасил. На последните страници съвсем забавих хода – просто не исках да си тръгва този вече пораснал герой - нали знаете как точно на изпращане на вратата изведнъж започват да се говорят някакви много важни неща и така гостуването се проточва безкрайно. Затова и вероятно не дадох пет звезди, защото този тип книги не те грабват и не те изумяват като блестящи, а бавно страница след страница пускат корени в теб и истински ти харесват.

Това е книга, която през цялото време ме връщаше в други прочетени книги – в детските години на Тео Декер си мислех непрекъснато за „Без дом” и нетрайността на слчайното щастие; измамното усещане, че вече са се наредили нещата, бурята, която отнася покрива на поредния дом, в който си се приютил, за да останеш отново на пътя. За „Оливър Туист” и „Дейвид Копърфийлд” се сетих, но не съм си мислила дълго, защото и без това не бяха от любимите книги на моето детство и не съм ги препрочитала като „Без дом” няколко пъти. После започнах да си мисля за „Големите надежди” и за порастването, без да спирам да  виждам метафората на онази метална ръждива ограда около запустялото имение.

В книгата се говори за това как едно произведение на изкуството те засяга по един съвсем личен начин – то ти харесва не толкова или поне не само заради художествените си качества, не заради своята известност, не заради майсторството на автора, а защото отваря някаква врата в теб; защото с това произведение на изкуството някой ти подсвирва тихичко през времето от три-четири столетия, става важен точно за теб и не поради причините, заради които е важен за човечеството.

Благодарение на тази книга и на мен ми се случиха лични неща - отново бях и прекарах дълго време в Ню Йорк, неговите улици пък ме върнаха в нещо, което важно за мен; после пътувах с героя до нашите ниски земи и сякаш моето дежа-вю имаше някакво значение за фабулата.

И разбира се, птицата – това малко птиче на фона на бледа стена с краче, привързано с тънка верижка. Често разглеждам снимката на „Щиглецът” на Carel Fabritius (1654) и не мога да разбера кое е това, което не ти позволява да си откъснеш очите от нея. Скоро ще отида до Хага, за да я видя на живо в Mauritshuis.

Може би и аз ще чуя това тихичко подсвирване през вековете.

No comments:

Post a Comment