По
традиция в началото на всяка година с приятели си обменяме списъците с
прочетените книги през изминалата година. Приятно е да откриваме съвпаденията,
набелязваме си заглавия, които трябва да прочетем, говорим си за книгите.
Тази
година моят списък не е особено дълъг. Може би заради различния начин, по който
подходих и книгите, които препрочетох, заради това, че са свързани с местата,
по които пътувах. Така се върнах към „История за любов и мрак“ на Амос Оз,
когато бях в Израел; дочетох „4321“ на Пол Остър на път, по време и на връщане
от Ню Йорк; оставих настрана Мураками, докато препрочитах Стайнбек и Гинсбърг в
Калифорния. През лятната ваканция пък извадих отново трилогията „Ейглетиерови“ на Анри Троайа и сякаш спрях времето, за да се върна в гимназията. Препрочетох и „Малкия принц“
на Екзюпери и „Дванайсет странстващи разказа“ на Маркес, този път на испански –
с учебна, но и с откривателска цел. Дадох си сметка как години наред съм
гледала на препрочитането на книги като на разхищение на време – при положение,
че има толкова много нови книги, до които изобщо не мога да стигна. Сега
разбирам колко е хубаво да се спреш, да се върнеш, да се забавиш в нещо познато
и позабравено, да го почувстваш наново, когато си друг. Преживяването е напълно
различно и книгата заема едно много по-особено място.
От
новите за мен автори съм доволна, че открих Пол Остър и Джулиън Барнс. Джеймс
Джойс и Фокнър са началото на личната ми акция за попълване на необясними, но поправими
пропуски. Колкото до Захари Карабашлиев, Георги Господинов, Галин Никифоров, Стивън Кинг, Мураками – те са винаги в моя списък с всяка тяхна нова книга. В
сметката си за 2018 година имам и две недочетени книги – „Слепота“ на Жозе
Сарамаго и „Изчезването на Стефани Майер“ на Жоел Дикер. Не защото не са добри,
но просто не можах да продължа да ги чета и не вярвам да се върна скоро към
тях. Има и такива книги и вече знам, че няма нищо лошо в това просто да се
откажеш.
Въпреки
краткия списък, 2018 беше чудесна година и вярвам, че и 2019 ще бъде така.
1.
"Хавра", Захари Карабашлиев
2.
"When I was
five I killed myself", Howard Buten
3.
"Un amour pour rien", Jean D`Ormesson
4. ‘Poesia’, Pablo Neruda
5. « 4321 », Paul Auster
6. "The Red-Haired Woman", Orhan
Pamuk
7. « The Sunset Park »,
Paul Auster
8. « The Book of Illusions »,
Paul Auster
9. « The Moon Palace »,
Paul Auster
10.
„The Brooklyn Follies", Paul
Auster
11. „The Outsider", Stephen King
12. „Нека да ти
нарисувам/Paris Letters", Джанис Маклаудс
13.
„Всичките наши тела“, Георги Господинов
14.
„Врява и безумство“, Уилям Фокнър
15.
„Да готвиш за Пикасо“, Камий Обре
16.
„Дъблинчани“, Джеймс Джойс
17.
„The Only Story“, Julian
Barnes
18. „The Sense of an Ending“, Julian
Barnes
19. „Arthur & George“, Julian
Barnes
20. „Elevation“, Stephen King
21. ‘Doce cuentos peregrinos’,
Gabriel Garcia Marquez
22. “Тяло под
роклята“, Галин Никифоров
23.
“Афиши в огледалото“, Радостина А. Ангелова
24. ‘Killing Commendatore’, Haruki Murakami
Blagodaria sa lista,v momenta si misleh kakvo da zapochna da cheta.
ReplyDeleteАз благодаря! Хубава Нова година!
Delete