На корицата на тази книга стои червено
етикетче с надпис "Забравен шедьовър. Второ издание".
"Забравен
шедьовър" би трябвало да е оксиморон, нали? Аз не обичам етикетите, които
ми казват кое нещо какво е преди сама да съм го опитала и да съм му намерила
име. Този път обаче нямах съмнения, защото вярвам на Деян Енев - не го познавам
лично, но човек, който пише по неговия начин, знае цената на думите и не би
използвал напразно толкова скъпа дума "шедьовър".
Книгата
все пак ме изненада - хубавите ми очаквания бяха надминати. Толкова
красив език – богат, но премерен; изобилен, но без нищо излишно. Редува ти се
тъжно и страшно, и щастливо, и влюбено, и отчаяно, и безпомощно, и зловещо, и
мъдро, и тихо. Редуват ти се въпроси, въпроси, въпроси. На няколко странички в
тефтерчето си съм преписала хубави думички, но не очаквайте да ви залея с
цитати – тази реч човек трябва да я чува в главата си сам, и да й се изненадва,
и да я обича.
Признавам
си, имаше някои детайли още в началото, към които очаквах разказът да се върне
– нещо като пушката на стената, която трябва да гръмне. Разказът обаче не се
върна към тях и първо го установих с почуда, но после разбрах, че не се е
върнал към тях, защото ги е носил през цялото време със себе си – като онова
вързопче, което се е предавало от баба на унука. Няма нужда да ти обясняват
дълго какво е това във вързопчето и защо се предава така. Обичам книгите, които
вярват в емоционалната интелигентност на читателите си и не им обясняват ли,
обясняват нещата, които се чувстват.
Няма да
правя анализи, понеже не съм литературен критик и нямам право. Но съм
сантиментален читател, както в разговор за подобна книга ме нарече един
приятел–литературен критик. Затова смятам, че имам право да ви кажа за книгата: Повече от добра
е! Искам да я имам в библиотеката си! Да я чета отново! Да казвам на децата си
да я четат!
No comments:
Post a Comment